Webové prostředí
Tato stránka pokrývá základní úkony ve službě GitLab, a to čistě pomocí webového rozhraní bez nutné znalosti Git. Avšak například pro rozsáhlejší práci s repozitářem je doporučeno projekt upravovat lokálně.
Samotné práci s Git se pak věnují kolegové z předmětu BI-GIT v jejich Velmi stručném přehledu Git.
Přihlášení
Služba se nachází na stránce https://gitlab.fit.cvut.cz/.
- Osoby s účtem ČVUT – využívají formulář pod záložkou Usermap, přihlašují se pomocí uživatelského jména a hesla ČVUT.
- Osoby bez účtu ČVUT – využívají formulář pod záložkou Standard, přihlašují se pomocí údajů, které jim byly poskytnuty.

Práce s projektem
Přejděte do požadovaného projektu – např. pomocí vyhledávače v horní nabídce.
Upozornění:
Pro úpravu souboru je potřeba disponovat příslušným oprávněním pro daný projekt. Pokud oprávněním nedisponujete, obraťte se na jeho vlastníka.
Úprava souborů
Úprava souborů je možná následujícími způsoby:
- Úprava jednoho souboru
- V případě AsciiDoc nebo Markdown umožňuje provést náhled změn před uložením.
- Úprava více souborů naráz s pomocí webového IDE
Pro úpravu jednoho souboru využijte následující postup:
Přejděte do požadovaného souboru.
Zvolte Edit.
Proveďte požadované změny. Alternativně lze využít Preview (náhled).
Vyplňte Commit message (stručný popis změn) a uložte Commit changes.
Webové IDE
Tzv. Web IDE umožňuje provést úpravy více souborů v rámci jednoho commitu.
Upozornění:
Webové IDE neumožňuje u souborů AsciiDoc, Markdown apod. provést náhled změn před uložením.
Spusťte webový editor pomocí tlačítka Web IDE v horní části detailu projektu.
Obrázek 2. Úvodní stránka detailu projektu s předmětovými stránkami BI-PPA. Práce s webovým editorem GitLab je principem podobná libovolnému IDE. V levé části otevřete soubory pro úpravu – takto otevřených souborů je možné mít více.
Obrázek 3. Výchozí stránka Web IDE. Upravte libovolné soubory. Potvrzení změn proveďte stisknutím tlačítka Commit… v levé dolní části.
Obrázek 4. Web IDE před commitem změn. Do pole Commit message vyplnťe stručný popis změn a potvrďte stisknutím tlačítka Stage & Commit… v levé dolní části.
Obrázek 5. Web IDE - detail staging area před commitem změn.
Nahrání souborů
Nahrání souborů o menší velikosti (např. PDF, obrázky) je možné provést přes webové rozhraní.
- V požadovaném repozitáři přejděte na konkrétní lokaci, kam chcete soubor přidat.
Stiskněte tlačítko + a zvolte Upload file v nabídce.
Obrázek 6. Ukázka vytvoření/nahrání souboru či vytvoření složky v konkrétním adresáři projektu. Vyberte požadovaný soubor a vyplňte stručný popis změn.
Obrázek 7. Detail vytváření commitu při nahrání souboru. Soubor byl úspěšně nahrán.
Obrázek 8. Detail adresáře po nahrání nového souboru.
Upozornění:
Větší soubory je silně doporučeno nahrávat pomocí postupu v pokročilé sekci Git Large File Storage (LFS)
Alternativně je doporučeno využít některá z bezpečných úložišť, které fakulta garantuje. Následně pak v projektu na GitLab pouze uvést odkaz. Jedním z takových úložišť je například Microsoft OneDrive.[1]
Vytvoření issue
Každý uživatel s právem číst projekt, v něm má také možnost zakládat tzv. Issues. Tyto tickety neslouží jen k nahlášení chyby, ale jejich prostřednictvím mají uživatelé možnost poskytnout vlastníkům projektu jakoukoliv zpětnou vazbu nebo nápady ke zlepšení.
Například studenti tak mohou poskytnout zpětnou vazbu vyučujícím ke stránce jejich předmětu.
- Pro založení issue přejděte do požadovaného projektu – např. pomocí vyhledávače v horní nabídce.
V menu přejděte na stránku Issues › List a stiskněte New issue.
Obrázek 9. Přehled issues v daném projektu. Vyplňte předmět a tělo issue. Lze přiložit přílohy nebo vzhled textu editovat prostřednictvím nabídky v pravém horním rohu editoru.
Dále je možné zvolit následující možnosti:
Stisknutím Submit issue issue vytvoříte.
Obrázek 11. Náhled issue před vytvořením.
Odbavení issue
Uživatelé s rolí Reporter a vyšší mají možnost jednotlivé issues odbavovat.
V menu projektu přejděte na stránku Issues › List a vyberte issue, který chcete řešit.
Obrázek 12. Přehled issues po přidání nového issue. V detailu issue je možné jej okomentovat, přiřadit kolegovi apod. případně je možné jej uzavřít stisknutím Close issue.
Obrázek 13. Detail existujícího issue z pohledu člena projektu. Příklad odbavení issue.
Obrázek 14. Příklad přidání komentáře k issue.
Vytvoření větve
Projekt je možné větvit – tj. odloučit se od hlavní linie vývoje a pokračovat v práci, aniž by došlo k zásahu do ostatních linií (větví).
Změny v některé z vedlejších větví je možné kdykoliv sloučit zpět do větve hlavní (zpravidla master
).[2]
Existuje více způsobů, jak větev vytvořit.[3] Obecně lze však větev vytvořit následovně:
Práce ve větvi
Ve webovém prostředí lze mezi větvemi libovolně přepínat.

Následně je možné provádět standardní úpravy typu úprava, nahrání, smazání souboru atp.
Aktuálně procházená větev je zobrazena v levé horní části, viz obrázek.

Merge request
Merge request (v doslovném překladu požadavek na sloučení) je jedním ze způsobů sloučení libovolné větve do větve jiné. V rámci takového požadavku je možné pohodlně:
- Porovnat změny s cílovou větví.
- Vést diskuzi s kolegy nad jednotlivými změnami.
- Požadavek schválit a provést tak sloučení.
- Požadavek uzavřít, resp. zamítnout.
Nutnost vytvořit Merge request přichází v případě, že v daném projektu nedisponujete oprávněním slučovat větve. Samotné sloučení (schválení Merge request) pak může provést pouze uživatel s příslušným oprávněním v daném projektu.
Vytvoření Merge request pro existující větev provedete následujícím způsobem:
V menu projektu přejděte na stránku Repository › Branches a u požadované větve stiskněte Merge request.
Obrázek 19. Přehled větví v daném projektu. Vyplňte libovolné údaje – např. Title, Description, případně lze požadavek přiřadit konkrétní osobě (Assignee) nebo jej označit štítkem (Label). Nutnou podmínkou je zvolit požadovanou cílovou větev (Target branch).
Následně potvrďte stisknutím Submit merge request.
Obrázek 20. Obrazovka vytvoření nového merge request. Seznam aktuálně otevřených merge requestů naleznete v menu projektu pod záložkou Merge Requests. Detail zobrazíte kliknutím na název požadovaného merge request.
Obrázek 21. Přehled merge requests v daném projektu. - V záložkách Discussion, Commits a Changes (viz obrázek) naleznete základní přehled změn, které daný merge request přinese.
Po celou dobu existence dané merge requestu je možné jej komentovat. Možnost přidávat nebo číst komentáře se odvíjí od práv uživatele.
Obrázek 23. Diskuze nad merge request. - Člen projektu s příslušným oprávněním může merge request kdykoliv:
Práce se skupinou
Možnost vytvářet skupiny je v tuto chvíli dostupná pouze pracovníkům. Více informací ke skupinám a skupinám předmětu viz sekce Skupiny.
Členové
Přidat člena do skupiny mohou pouze členové s rolí Maintainer a vyšší.
Upozornění:
U předmětových skupin probíhá mimo jiné automatická synchronizace uživatelů podle dat z KOS. Více viz Předmětové skupiny.
Pro úpravu členů přejděte do záložky Members v menu daného projektu.

Uživatele je možné přidat (preferujte také nastavení expirace jeho členství v dané skupině – např. na konec dalšího semestru), změnit datum expirace, změnit roli atp.